Från vildavästernidyll till fransk socialrealism

Dagens musikföreläsning den 16 oktober: ”Från vildavästernidyll till fransk socialrealism” blev en intressant och instruktiv information kring musikalens utveckling från Opera, Opera Comique, Operett till Musikal. Föreläsaren, operakännaren Erik Graune från Stockholm gav auditoriet en livfull och initierad beskrivning av musikalens mångfasetterade historia från tidigt 1900-tal med början i Amerika och med ursprung ur Musical Comedy. Som första exempel från 1920-talet på musikalens utveckling med en tematisk handling, livaktig musik, goda sångare, gavs musik ur Teaterbåten. Ett annat exempel från tiden var Porgy and Bess. Tidens musikaler tog tag i Amerikas historia som musikdramer med djupare botten  enligt föreläsaren.

Under mellankrigstiden sker en utveckling mot mer ren underhållning, som kulminerar under Andra Världskriget t ex Oklahoma med dess inslag av pastorala vildavästernbondgårdar, en äkta amerikansk idyll. Nu kommer också de första stora dansnummerinslagen. Roger och Hammerstein är de stora namnen under utvecklingsperioden. Annie get your gun och South Pacific var andra exempel på 40-talets amerikanska dominans inom musikalutbudet, då en musikalstjärna skulle ha djup karisma, kunna dansa och sjunga som t ex Ethel Merman i Annie get your gun.

1950-talet poängteras av vikten av djupare dramer och med mera genomkomponerad musik och Europa tar mer och mer över som utvecklare av genren. My Fair Lady gavs som exempel med musikaliska filmsekvenser. West side story fick exemplifiera utvecklingen där sången och dansen mera dramaturgiskt skulle gå ihop.

Föreläsningen avslutades med information kring det socialrealistiska, grymma, våldsamma eposet Les Miserables. Musikalernas episka jätteverk – musikalernas Grand Opera. Bygger på Viktor Hugos ”Samhällets olycksbarn”. Den ursprungliga franska uppsättningen görs om i London till en stor världssuccé.

Text: GUNNAR CARLBERG

Bild: BWS