Musik – Hans-Erik Holgersson – 2018-10-15

Amerikansk musikal 15/10.

*

Hans-Erik Holgersson, lektor vid Linnéuniversitetet, gav oss denna Brittsommareftermiddag en fyllig genomgång av musikalernas historia. ”Holger”, som han ofta kallas, är både lärare, dirigent och arrangör.

Han inledde med den härliga All the Things You Are från Very warm for May av Jerome Kern 1939. Olika versioner illustrerade att dessa musikalmelodier kan framföras på många olika sätt, bl a har ju många blivit odödliga jazzstandards.

Det hela började runt förra sekelskiftet i New York på Tin Pan Alley där musikförlag hade låt- och textskrivare för den tidens populärmusik. Efterhand anlitades bl a Irvin Berlin, Harold Arlen, Hoagy Carmichael, Richard Rogers, George Gershwin och Jerome Kern.
Det handlade då om enskilda låtar, men på 1920 talet började man knyta ihop musiken med en handling och det blev den egentliga musikalens födelse. Teaterbåten från 1927 (Kern – Hammerstein) var nog den första.

Sedan beskrevs några av de största:
GEORGE GERSHWIN fick vi se på en film från 1931 där han i rasande tempo spelade I Got Rhythm på flygeln. Som ung spelade han bl a in pianorullar och kom senare att tillsammans med brodern Ira i hög grad bidra till det som kallades ”musical comedy”. George komponerade musiken och Ira skrev texten. Efterhand blev det mera seriös musik med inslag av jazz och där är väl operan Porgy and Bess mest känd. George dog endast 39 år gammal 1937 medan brodern Ira blev 87 år.
 COLE PORTER skrev både text och musik själv och gjorde många odödliga sånger och några musikaler och tog över en hel del under 1930 – talet.

På 1940 – talet kom den integrerade musikalen där tala – dansa – sjunga inneslöts i en handling.
RICHARD RODGERS och OSCAR HAMMERSTEIN II var här de främsta.
Vi fick se Oklahoma på film i lantlig miljö med Oh, What a Beautiful Morning och sedan Carousel från 1945 med Bill som ska bli pappa och fantiserar om blivande sonen Bill, men plötsligt blir medveten om att det ju även kan bli en flicka!. Rodgers gjorde musiken och Hammarstein texten i flera andra musikaler t ex South Pacific och Sound of Music.

På 1960 – 70 talet kom konceptmusikalen som ofta tog upp samhällsproblem som i A Chorus Line. Den gick 10 år på Broadway och tog upp blivande dansares problem.
 På 70 – talet kom även rocken in i musikalerna och där nämndes Hair, Pippin och The Wiz.

På 1980 – talet kom den ”europeiska vågen” med
 ANDREW LLOYD WEBBER. Jesus Christ Superstar kom redan 1973, men senare bl a Cats och The Phantom of the Opera. 
Fransmännen SCHÖNBERG – BOBLIL gjorde succén Les Miserables.

Disney – musikaler” kallade vår föreläsare 90–talets bidrag. Där nämndes Mary Poppins, Lejonkungen, Skönheten och odjuret, Aladdin och Ringaren i Notre Dame.

I nutid togs upp Rent som en La Boheme i modern tappning med AIDS istället för tbc.
 Hamilton är en mycket aktuell musikal just nu i New York och London. Den har inslag av rap och hip hop. Tiderna förändras!

Vidare ”Jukebox – musikaler” typ Mamma Mia, där låtar från kända artister typ ABBA sys ihop med en handling.

Efter kaffet berättade Holgersson om JOHN KANDER och Fred EBB som gjorde Chicago 1975 och Cabaret 1966. Den senare filmades med Liza Minnelli.

STEPHEN SONDHEIM F. 1930 växte upp som granne till Oscar Hammerstein och lärde sig mycket av honom. Vi fick se inslag från Sweeney Todd och A little Night Music med sången Send In the Clowns. Musikalen bygger på Ingmar Bergmans film Sommarnattens leende.

Bl a med tanke på SUV:s stundande resa till Jönköpng för att se musikalen On The Town berättades slutligen om LEONARD BERNSTEIN.
Han var född 1918 och hade judisk – ukrainska rötter. Han var pianist, kompositör och dirigent bl a under många år för New Yorks filharmoniker.

På en film såg vi honom dirigera med stor inlevelse och även instruera unga musiker. Mest känd är han för West Side Story 1957. Den aktuella On the Town kom 1944 och som film 1949. Han vävde ihop olika stilar, klassiskt och jazz.
Till slut fick vi höra Monica Zetterlund vackert sjunga en jazzversion av Some Other Time, ur On the Town.

Sammanfattningsvis var det en både lärorik och njutbar föreläsning som Holgersson bjöd oss på.

*

Text: TORGNY SAMUELSON
Bild: BWS