Konst, Arkitektur och Design – Jan Michael Breider – 2017-03-17

Fotografi – dokumentation eller konst?

I sin presentation berättade Jan-Michael Breider att han var uppvuxen i Växjö och utbildade sig till läkare. Han har sammanlagt arbetat i 38 år på Landstinget Kronoberg varav 28 år inom Anestesikliniken som narkosläkare med specialisering mot intensivvård. Breider har inget fotografiskt påbrå i släkten men har alltid haft ett stort prylintresse (vänner till honom påstår att han lider av ”pryleriasis”) och fann i fotografering med dess stora mängd av tillbehör ett utlopp för detta. 1972 började han fotografera på allvar och var då mest intresserad av fågelfotografering. 1982 läste han Nils-Erik Landells bok om ”Lekande fåglar” vilka omfattar tjäder, orre, brushane och dubbelbeckasin. Denna bok gav mycket inspiration och under följande år tillbringade han åtskilliga nätter på myrar utanför Växjö och byggde allt finare gömslen. Att ligga i ett gömsle är jobbigt med mycken väntan – tålamod är den främsta egenskapen för att bli en bra naturfotograf!

Jan-Michael Breider, leg. läkare och fotograf

Kameratekniken har gått framåt oerhört på senare år och blir ändå allt billigare men samtidigt allt större till formatet. Sedan 2002 har Breider enbart digitaliserade kameror. Den stora fördelen med dessa är att man genast kan se hur bilderna blev och dessutom slipper man släpa med sig upp mot 200 filmrullar vid en längre fotosafari. För 10 år sedan investerade han också i en liten buss som även går att övernatta i.

Föreningen Naturfotograferna verkar för fotoetik och naturvårdsengagemang sedan 1966. Det är med intresse för naturens motiv som Sveriges främsta naturfotografer samlats under en organisation med rätt att sätta /N efter sitt namn. En kvalitetsstämpel men också ett stort ansvar. Naturfotograferna har 134 medlemmar varav Breider är en sedan 1991. Fusk som att ta bilder av uppstoppade fåglar i trådar har stävjats tack vare nutida god fototeknik. Dock har så sent som 2011 en medlem blivit utesluten pga inkopiering av lodjur i hemmaskogen. Sven Gillsäter nämndes som en av föregångarna inom den äldre generationen av naturfotografer. Brutus Östling tillhör de mest kända i vår generation liksom Mats Andersson som nyligen utsågs till årets naturfotograf i Norden.

Vi fick också höra om Nick Brandt, som gjort sig känd för sina dramatiska svartvita djurfotografier från östafrikanska savanner och som i fjol hade en utställning på Fotografiska museet i Stockholm. Där hade Brandt arbetat med djurporträtt som tryckts på paneler i verklig storlek och sedan placerats ut på platser där djuren tidigare levt men som nu präglades av snabb stadsutveckling.

Andra fotografer som Breider beundrade var Christer Strömholm med sina svartvita porträttserier och som även startade fotoskola, Hans Gedda som en fantastisk porträttfotograf med berömda foton av Nelson Mandela, Andy Warhol m fl samt Sune Jonsson som dokumenterade boendemiljöer och porträtterade gamla gummor och gubbar i en stor mängd böcker.

Breider har rest och fotograferat i 65 länder och nära hundratalet bilder visades varav åtskilliga unika och spektakulära: Snöapan på öar utanför Japan. Ismåsen från 82:a breddgraden ovan Svalbard som lever på packisen och aldrig är nere i vattnet och livnär sig på isbjörnarnas kvarlämnade byte. Jättehavsörnen vid kusten av Kamtjatka men även 975 vanliga havsörnar samlade på packisen mellan Japan och Ryssland. Vid en översvämmad väg utanför Uleåborg landade plötsligt 2000 brushanar framför kameran. Breider var från början fågelfotograf men är numera alltmer inriktad på människor och miljöer och särskilt i södra ölands odlingslandskap och helst med svartvit fotografi. Frågan i rubriken till föreläsningen besvarades med att fotografering som konstart är ännu ej accepterad!

För att än en gång uppleva Breiders bilder kan man gå in på

http://www.pbase.com/breider 

http://www.breider.fotosidan.se

Text: Bengt-Erik Alm

Foto: Maj-Lis Ulfsparre