Musik – Gitta-Maria Sjöberg – 2017-03-06

Västgötska Gitta-Maria – sopran på Det Kongelige

Gitta-Maria Sjöbergs far gillade inte opera. Han tyckte att hans dotter skulle ha ett riktigt yrke. Men opera blev ändå hennes liv och arbete. Senioruniversitetet fick ta del av detta när hon berättade under rubriken ”Den svenska sopranen som blev ’hovsångerska’ i Danmark.”

Titeln hovsångerska finns inte i Danmark, fick auditoriet veta av programvärden Björn Stålne inför Gitta-Marias framträdande. Hon har däremot Dannebrogsorden, vilket är väldigt fint, det också. Hon har främst varit engagerad på Det Kongelige Theater i Köpenhamn.

Gitta-Maria föddes i västgötska Sjuntorp, i nuvarande Trollhättans kommun. Hon berättade att hon sjungit i alla tider, ända från hon var riktigt liten. Hon led aldrig av någon nervositet, hon tyckte det var jätteroligt att framträda inför publik. När hon var 17 år for hon med sin mamma till Vänersborg för att se Figaros bröllop. Pappa körde mor och dotter dit. Han hämtade dem också efter föreställningen, men han ville inte se operan.

Pappa såg till att Gitta-Maria utbildade sig för kontorsjobb, något som hon också fick, men som hon avskydde. När hon var 18 år och myndig meddelade hon sina föräldrar ”nu gör jag som jag vill” och började sin sångarutbildning. Först blev det Ljungskile folkhögskola och sedan Århus musikkonservatorium. Bland lärarna märktes Eric Ericson och Kim Borg.

När hon var i början av sin karriär fick hon Birgit Nilssonsstipendiet i Västra Karups kyrka, utdelat av Birgit själv. Birgit inledde prisceremonin med att berätta att hon och Gitta-Maria hade något gemensamt:

Våra fäder tyckte inte om opera.

Till allas förvåning fick Birgit en direktkommentar av Gitta-Marias far som satt längst fram:

Man vänjer sig.

Det blev ett hjärtligt skratt och Birgit Nilsson och Gitta-Marias far blev vänner för livet. Vid festen efteråt hade de mycket trevligt tillsammans.

Gitta-Maria som Mimi i Puccinis La Bohème

Gitta-Maria berättade att hon spelat ett 40-tal operaroller. En som hon uppehöll sig särskilt vid var den tragiska operan Jenufa av Leos Janacek, där hon spelat både Jenufa och styvmamman Kostelnicka. En annan roll som Gitta-Maria gjort och berättade om var Lady Macbeth av Dmitrij Sjostakovitj.

Efter några frågor från publiken avslutade Gitta-Maria med en skördevisa från Rättvik.

Text Rolf Wenander och Bild BWS