Musik – Jan Bruér – 2018-05-14

Jazz på svenska: Två stilbildare

Lars Gullin och Jan Johansson med var sitt förhållande till folkmusiken

I mars 2017 gästades Senioruniversitetet av jazzhistorikwern Jan Bruér, som då föreläste om Svensk jazz under 1900-talet.

Nu återkom Bruér med en föreläsning om två av våra främsta jazzmusiker, saxofonisten och kompositören Lars Gullin och pianisten och kompositören Jan Johansson.

Lars Gullin

Lars Gullin föddes i Sanda på Gotland 1928, kom tidigt att betraktas som ett musikaliskt underbarn, som bl a tidigt blev gotländsk mästare på dragspel. Bara tretton år gammal fick han kunglig dispens att ingå i militärmusikkåren på I 18 i Visby. Han lärde sig där att traktera flera instrument, kanske framför allt klarinett, något som kom att ge honom smeknamnet ”Gotlands Benny Goodman”.

1949 flyttade han till Stockholm för att på Musikaliska akademien studera till konsertpianist. För att kunna försörja sig började han att spela med i olika orkestrar, först i Arthur Österwalls sextett, där han spelade klarinett och altsaxofon. Med Österwall gjorde han sin första skivinspelning.

Arthur Österwalls bror Seymor ledde då en av de främsta jazzkorketrarna i Sverige; denna var både lite större och lite ”finare” än broder Arthurs, något som också betydde större möjligheter till arbete. Seymor hade imponerats av den unge Gullin och ville överta honom från broderns orkester, då ungefär samtidigt Seymors barytonsaxofonist slutade. Detta ledde till att Seymor köpte en billig barytonsaxofon, som Gullin fick öva på, traktera i orkestern – och sedan också betala av på!

Seymor Österwalls orkester hade då åtskilliga engagemang och spelningar till dans i svenska folkparker, i radio och på Gröna Lund samt också en del skivinspelningar, då ofta av schlagerlåtar.

Barytonsaxen passade Gullins temperament bättre, han blev allt skickligare och kom efter hand att uppmärksammas allt mera. Han fick medverka i skivinspelningar och i radio, bl a i Thore Ehrlings orkester, då den ledande dansorkestern i Sverige.
Lars Gullin kom att göra en blixtkarriär, snart var han den enda barytonsaxofonisten i Sverige att räkna med.

1950 kom tenorsaxofonisten Stan Getz för första gången till Sverige, Han gjorde då en skivinspelning med bl a Lars Gullin och den unge pianisten Bengt Hallberg, en skiva som kom att ges ut i USA och gjorde svensk jazz uppmärksammad där. Under åren 1952-53 hade Lars Gullin engagemang i Arne Domnérus s k Nalenorkester men tvingades att sluta där på grund av missbruksproblem.

Efter en tids rehabilitering återvände Lars Gullin till jazzen och gjorde 1954 den inspelning av egna kompositionen Danny´s Dream, som valdes till den bästa skivinspelningen för året och också gav Lars Gullin, som den allra första, OrkesterJournalens Gyllene skiva. Han gjorde också i rask takt inspelningar av åtta nya egna kompositioner.

Lars Gullin blev känd och uppskattad i USA men han kom själv aldrig dit, då de amerikanska lagarna för inresor i landet inte gav honom inresetillstånd. Man menade att arbeten för amerikanska musiker då kunde vara i fara. I stället gjorde Gullin åtskilliga turnéer i Europa och var under tider bosatt i både Italien och Danmark.

Lars Gullin avled på våren 1976, bara 48 år gammal.

Följande musik av/med Lars Gullin spelades

The Aching Heart of an Oak, ur Aeros Aromatic Atomica Suite, Lars Gullin & Swedish Radio Jazz Group/Radiojazzgruppen 1976
Svensk Jazzhistoria Vol 11 Caprice CAP 22067:del 3
hela sviten på EMI CD 4750752

The Man I love
LG cl med Arthur Österwalls sextett 1949
Dragon DRCD 391 (Lars Gullin The sideman)

Wilhelmina
Brita Borg & Flickery Flies, Seymour Österwalls orkester 1950
Caprice CAP 22041, även Dragon DRCD 391

Godchild (G Wallington)
LG med Thore Ehrlings orkester 1950
Caprice CAP 22041, även Dragon DRCD 391

Stan Getz Swedish All Stars: Flamingo
mars 1951
Dragon DRCD 391 (Lars Gullin The sideman)

Lars Gullin: Silhouette (LG)
1952
Dragon DRCD 395

Danny’s Dream
1954
Dragon DRCD 39

Fedja
1956
Dragon DRCD 401

Jan Johansson

Jan Johansson föddes i Söderhamn 1931.

I 20-årsåldern flyttade han till Göteborg för att studera vid Chalmers. Han kom där ganska snart att engagera sig i musiklivet, i olika spex.och som kapellmästare och pianist i orkestern vid Chalmers. Där upptäckte han också bl a folkmusiken, som ofta användes i spexsammanhang. Detta intresse skulle senare komma att visa sig i de klassiska albumen Jazz på svenska, Jazz på ungerska och Jazz på ryska, där alla bygger på folkmusik.

Ganska snart fick han också engagemang i olika dansorkestrar, bl a i en av de ledande i Göteborg, Gunnar Johnsons Quintet under åren 1956-1959

Från sommaren 1959 kom han att under cirka ett halvår arbeta på jazzklubben Montmartre i Köpenhamn med tenoristen Stan Getz, som bosatt sig där, men även med andra amerikanska musiker och också svenska musiker.

Cirka ett halvt år 1960 medverkade han i amerikanen Norman Granz Jazz at the Philharmonic som den första europeiska musikern.

1961 flyttade Jan Johansson till Stockholm och kom där med i Arne Domnérus orkester.

Antalet spelningar minskade, man fann på andra sätt att möta jazzen, exempelvis genom att spela i kyrkor och genom att intressera sig för folkmusiken på ett sätt som något skilde sig från Lars Gullins. Det blev nu en renässans för folkmusiken, mycket tack vara Jan Johansson

Under 50-talet hade det s k Radiobandet betytt mycket för den svenska jazzen. Jan Johansson deltog även där en tid, men bandet tvingades att reducera antalet medverkande, vilket ledde till bildandet av den s k Radiojazzgruppen (RJG med cirka 11-12 personer), där Johansson kom att få stor betydelse med en rad nya kompositioner och arrangemang.

Det blev också vanligare att jazzmusiker kom att ackompanjera underhållningsartister, att skriva och framföra filmmusik och annat.

Strax före sin död åtog sig Jan Johansson att skriva musik till filmatiseringen av Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. Endast sången Här kommer Pippi Långstrump hann han skriva, innan han tragiskt omkom i en bilolycka i november 1968, bara 37 år gammal Georg Riedel kom då att ta över detta arbete.

Följande musik av/med Jan Johansson spelades

Visa från Utanmyra
Hamburg maj 1965 JJ p, GR b
ACT 9510-2

Blues for Lange (JJ)
Gunnar Johnsons kvintett 1956: Erik Norström ts, JJ m fl
Infogram 034

Stan Getz Swedish All Stars: Honeysuckle rose
Arr JJ 1958
Dragon DRCD 263

Harry Arnolds Radioband: Zdravstvutje (JJ)
mars 1965 JJ p, RF bars, BB tp.
Dragon DRCD 382

Cornelis V: Visa om ett rosenblad
JJ p, RG g, GR b, EJ dr
Metronome 4509-91927-2:2

Domnérus – Gustafsson – Riedel: Pippi L
ACT 9510-2

JJ solo: St Louis Blues
Infogram 034

Jan Johansson/Radiojazzgruppen: Vals från Sverige/Vals från Delsbo
Phono Suecia PSCD 74

 

Text: CURT GUSTAFSSON

Bild: BWS